Bu yazıda PBX
(Private Branch Exchange) cihazlarının ne işe yaradıklarını kısaca anlatmaya
çalışacağım.
PBX’ler,
genellikle ofisdeki telefon hatlarını birbirine bağlamak ve yönlendirme
amacıyla kullanılır. Diğer bir deyişle, ofisde şirkete özel bir santraldir.
Kısaca, fiziksel hat hizmeti veren şirketten alınan hat sayısına bağlı olarak
dış telefon networküne bağlanan, iç networkde de cihazın kapasitesine bağlı
olarak kullanıcıların arasındaki hat geçişlerini otomatik olarak sağlar.
Örneğin 5 hatlı 250 kullanıcılı bir pbx cihazında; dış networke en fazla 5
kullanıcı, iç networkde de en fazla 250 kullanıcı bu cihazdan faydalanabilir.
Pbxleri
kabaca Normal PBX (yalnızca fiziksel telefon hattı) ve IP PBX (ayrıca IP bazlı
diğer network hatları) olarak ayırabiliriz.
Normal PBX – eski sistem
PSTN/PLMN
ağından gelen Circuit Switching (TDM/FDM) kullanan cihazlardan gelen çağrıları
(yalnızca ses) ilgili kişilere yönlendirebilen, değiş-tokuş ettirebilen bir
cihazdır.
IP PBX – yeni sistem
PSTN/PLMN ağı
ile birlikte diğer ağlardan gelen devre-paket anahtarlama kullanan cihazlardan
gelen (ses + video) çağrılarını ilgili kişilere yönledirebilen, değiş-tokuş
ettirebilen bir cihazdır. IP telefonlar gibi cihazlardan (IP core network)
gelen veriler VoIP üzerinden gatewayler yardımıyla haberleşme sağlanır.
İyi
çalışmalar. J